Att träna för hårt och för mycket?

"Vid upprepade långa hårda träningspass då varken halten stresshormoner eller immunsystemet får tillräckligt med tid att återhämta sig och återgå till ursprungsnivåerna finns en stor risk att träningen ger en generell minskning av immunsystemets funktion."

"Antalet cirkulerande vita blodkroppar i blodet är lägre hos vältränade individer och undersökningar visar att hårt tränande också oftare drabbas av infektioner, framförallt övre luftvägsinfektioner, förkylning."

"Du ska med andra ord inte bli förvånad om du efter ditt lopp drabbas av en förkylning. Men om detta tycks stämma, att hård och tuff uthållighetsträning leder till fler förkylningstillfällen, varifrån kommer det vanliga påstående att regelbunden träning stärker ditt immunförsvar och minskar risken för infektioner?"


Jahapp. Jag har själv konstaterat det. Även om det känts bra under de perioder jag tränat hårt så har jag faktiskt blivit sjuk bara några dagar efter ett lopp eller en ökad ansträngning vid träning. Normala människor blir förkylda 1-2 ggr per år, medan jag på bara 7 månader har varit förkyld 5 ggr nu!!!
Hypotesen är tydligen att löpare belastar luftrör och luftvägar så pass mycket att det leder till överansträngning som övergår till inflammation.

Fuck it. Jag mår dåligt ikväll. Inget lopp på lördag?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0