Träning - Onsdag 21 april

Ikväll tog jag cykeln till gymmet och mötte upp Jane. Gymmade i ca 60 min.

Detta blev dagens styrkeövningar:

4 SET hamstrings i maskin
4 SET quadriceps(baksida lår) i maskin
3 SET utfallssteg
3 SET snabba frivändningar med skivstång
3 SET biceps med hantlar
3 SET triceps med dragapparat
3 SET axel/latsdrag med hantlar
3 SET situps på bräda
3 SET situps på pilatesboll
1 SET situps med 4 kgs boll
2 SET quadratus lumborum(sidan av bålen)
1 min i plankan

Alla övningar utförs med 10 repetitioner förutom mag/bålövningarna där jag kör 15-20 reps.


Kommentarer
Postat av: Elin

Hejsan,



enligt det jag nyligen lärt mig i plugget till PT så är M. Quadriceps femoris samlingsnamnet för de främre lårmusklerna.



Jag skulle även bli imponerad om du lyckades komma åt så pass djupa bukmuskler som M. Quadratus lumborum, vad är det för övning? I mina tankar är det snarare ev M. Obliquus externus abdominis som huvudsakligen kontraheras.



Jag är inte igenom hela anatomin än så säg gärna till om du inte tycker lika, jag försöker bara lära mig och inte trycka ner dig.

2010-04-22 @ 15:21:21
Postat av: Ida

Jo, obliquerna jobbar också. Men quadratus lumborum lateralflekterar ju i bålen, muskeln är hyffsat lång som går från revbenen ned till höftbenskammen, men självklart isoleras inte enbart denna muskeln av övningen jag gör. Men enligt våra lärare är det i huvudsak quadratus lumborum som tränas. Jag ligger alltså på sidan av en tippad bräda, håller i en vikt och jobbar både excentriskt och koncentriskt med bålens sida. Självklart används andra muskler en enbart denna. :) Så vad pluggar du?

2010-04-22 @ 16:19:26
URL: http://idajosefinb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0